BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 16 Julai 2009

SAKIT KEPALA



Balik jer opis semalam..Aku layan internet sekejap..Tertiba kepala aku pusing & berdenyut² sakitnya....Sakit teramat sangat sampaikan nk mandi pun malas...Paksakan diri pun utk bersihkan diri..Lepas jer makan makan, aku telan ubat tahan sakit.Kononnya leh lega..Tp, hampa..makin berdenyut..Aku rasa, xpernah sakit kepala seteruk ni....


Aku paksakan diri utk tido..Dengan harapan,bolehlah legakan sakit kepala aku ni..Dapat lelapkan mata 1jam lebih jer..Bila terjaga, kepala aku masih berdenyut..Memang x tahan..hanya tuhan je yg tau betapa sakitnya..Aku minta tolong mama aku utk picitkan kepala..Aku dah xtau malu..Menangis sekuat² hati..Memang sakit doh!!!

Agak lega sedikit kepala ni..aku lena kembali..dalam kul 12 aku terjaga balik..Sakit yg teramat sgt.Aku telan lagi ubat..memang sakit..Apa dah jadi ni..nk g klinik dah lewat ni..Hanya dengan menangis jer mungkin leh legakan skit sakit kepala ni...

Pagi ni agak lega skit..Tapi, rasa denyut² tu masih ada..Aku kena datang opis gak pagi ni..Apa punca sakit Kepala ni sebenarnya?Aku x pernah rasa sakit kepala macam ni..


Info Sakit Kepala


Semua orang pasti mengalami sakit kepala, sama ada lelaki ataupun wanita, kecil mahupun dewasa. Bagaimanapun kita selalu memandang ringan sakit kepala dan tanpa disedari penyakit ini boleh mendedahkan seseorang kepada kematian.

Migrain, sakit kepala paling kerap dialami seseorang. Antara simptom migrain ialah sakit kepala yang berdenyut-denyut, muntah-muntah dan pitam. Bagaimanapun, migrain tidak mendedahkan seseorang kepada maut kerana keadaan yang dialami masih mampu dirawat dengan sempurna dan boleh dielakkan. Faktor keturunan turut menjadi punca migrain di kalangan individu tetapi penyakit ini boleh dicegah dengan mengelakkan faktor penyebabnya.


PUNCA-PUNCA SAKIT KEPALA

Ketegangan
Keadaan ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, terutamanya lelaki. Mereka yang tidak bijak mengurus dan mengendalikan masalah sendiri terdedah kepada sakit kepala jenis ini.


Pengambilan ubat-ubatan
Mengambil ubat tertentu untuk meredakan kesakitan boleh mendedahkan seseorang kepada sakit kepala. Pengambilan makanan yang mengandungi bahan monosodium glutamate atau MSG, kafein dan alkohol boleh menyebabkan sakit kepala.

Penyakit Metabolik
Kekurangan gula di dalam tubuh, kurang darah, kegagalan fungsi ginjal dan hati boleh menyebabkan sakit kepala.

Kecederaan kepala
Kecederaan kepala disebabkan kemalangan atau kecederaan yang serius boleh menyebabkan pendarahan di dalam otak. Pesakit perlu menjalani skan otak untuk rawatan lanjutan.

Inflamasi salur darah di kepala dan otak
Keadaan seumpama ini terdedah kepada wanita berusia 50 tahun ke atas. Sakit kepala yang dialami boleh menyebabkan mereka menjadi buta, muntah-muntah dan strok. Jika dikesan awal, mereka akan diberi ubat-ubatan steroid.

Infeksi di dalam tengkorak atau intrakranium
Keadaan ini berpunca daripada penyakit meningitis iaitu selaput otak berkuman dan ensefalitis iaitu inflamasi otak disebabkan jangkitan bakteria atau virus. Selalunya pesakit akan mengalami sakit kepala yang teruk dan demam. Antara simptom yang dialami ialah leher menjadi tegang, sawan dan koma. Pemeriksaan skan otak dan pengambilan cecair daripada tulang belakang perlu dijalankan. Mangsa hendaklah mendapat rawatan awal dan lazimnya ia berjaya disembuhkan melalui pemberian antibiotik.


PANDUAN UNTUK MEREDAKAN SERANGAN SAKIT KEPALA

  • Berehat seketika dengan berbaring.
  • Baring di atas katil dan pejamkan mata untuk tempoh kira-kira setengah jam
  • Elakkan terkena cahaya terang atau pancaran matahari.
  • Berehat dalam sebuah bilik yang gelap atau samar-samar kerana keadaan yang terang benderang boleh menambahkan ksakitan pada kepala.
  • Ketulan ais atau air sejuk boleh meredakan sakit kepala. Ambil sehelai tuala dan masukkan ketulan ais di dalam tuala kemudian lekapkan tuala pada mata untuk beberapa ketika.
  • Jika keadaan sejuk tidak mredakan, cuba gunakan air suam. Ambil sehelai tuala bersih dan basahkan dengan air suam kemudian lekapkan tuala pada mata selama kira-kira setengah jam.
  • Fikirkan perkara positif kerana sebahagian besar sakit kepala berpunca daripada tekanan perasaan dan gangguan.

info : http://www.infosihat.gov.my

0 ulasan: